1.11.2011

Arjesta

Sain viiden viikon jälkeen pestyä pyykkiä KONEELLA. Käytin jopa kuivausrumpua ensimmäistä kertaa elämässäni ja voi sitä onnea, kun sain käsiini korillisen puhtaita, lämpimpiä ja tuoksuvia pyyhkeitä ja lakanoita! Ylipäätään se, että löysimme pesutuvasta kaksi toimivaa konetta ilman jonottamista aiheutti riemunkiljahduksia ja voitontanssin. Kotona olen manannut sitä, että joudun raahaamaan pyykit talon toiseen päähän, jossa sijaitsee pyykkitupa toimivine koneineen ja kuivaushuoneineen. Tämän koko pyykkirumbakokemuksen jälkeen pyykinpesu koti-Suomessa ei tunnu enää arjen aherrukselta, vaan luksukselta.

Luksus on sana, jonka liitän täällä aina kotiin ja Suomeen. "When I'm back in Finland, it's gonna be so luxury to sleep in a big soft bed / go to Prisma and buy all the good food / use my shower / hug my boyfriend / write essays in Finnish / have so many clothes etc. Hoi siellä Suomessa asuvat, tajuaetteko minkälaista luksuselämää vietätte siellä? Kotinne ovat kuin viiden tähden hotelleita, joissa on monta haarukkaa ja lasia sekä vessat, jotka toimivat. Olen jo kolme kertaa seisoskellut vessamme edessä kymmenisen minuuttia odottamassa, että vessan vetäminen onnistuu.

PA160507

Elämäni ei ole täällä askeettista, jos vertaa Afrikan savimajoihin. Mutta siihen nähden mihin olen tottunut, arki rullaa täällä jähmeämmin. Se ei ole vain huono asia, olen oppinut arvostamaan elämäntapaani Suomessa aivan uudella tavalla. On myös hienoa huomata, että tulen toimeen vähemmälläkin. Talouspaperi, valkosipulinpuristin, tv tai kokovartalopeili ovat asioita, joita ilmankin voi elää.

Arki kostuu koulusta, asumisesta, ruuasta, askareista, kavereista, harrastuksista, kaupassa käynnistä ja muusta. Vaihdossa arkeni on ollut hyvin erilaista. Suoraan sanottuna en osaa sanoa olenko onnellinen täällä. Kaikki on ihan hyvin, mutta vaihdon väliaikaisuus, kulttuurierot ja koti-ikävä muistuttavat itsestään jatkuvasti ja muodostavat välillä synkän pilven varjostamaan mieltäni. Elämä täällä tuntuu niin irralliselta. Kuin olisin joku toinen ihminen joka asuu Englannissa, en se sama Sini, joka asuu Suomessa. Voi olla, että olen vain muuttunut täällä niin paljon ihmisenä, vahvistunut ja ajatellut suuria asioita.

Heti ensimmäisinä viikkoina täällä ymmärrykseni elämästäni jotenkin laajentui, niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin. Tajusin kuinka hyvin minulla on asiat Suomessa, en haluaisi muuttaa mitään. Kun lähdin pois, siirryin ikään kuin Suomen elämäni ulkopuolelle tarkastelemaan sitä ja huomasin kuinka hyvin asiat ovat. Siksi koti-ikävä vaivaakin varmaan niin paljon. On hankala olla erossa sellaisesta, josta pitää niin paljon. Home is where your heart is ja minun sydämeni on jäänyt Suomeen.

Olen kuitenkin tyytyväinen, että lähdin. Olen aina halunnut vaihtoon ulkomaille ja olisin katunut, jos en olisi sitä tehnyt. Helppoa tämä aika ei tottavie ole ollut. Mutta oivaltavaa sitäkin enemmän. On tärkeää nähdä jotakin muuta kuin sitä samaa arkea mihin on tottunut. Nyt naurattaa ajatus siitä, että jos Suomessa kauppajono matelee, menetän hermoni heti. Täällä kaupan kassajono ei matele; se ei liiku ollenkaan. Kaksi asiakasta jonossa tarkoittaa viidentoista minuutin jonottamista. Eikä haittaa ollenkaan, zen.

PA160506

Loppujen lopuksi kaupassa käynti tai vessan jakaminen on pikku juttuja. Se ei kaada maailmaa, jos suihku ei toimi kunnolla. On suurempiakin asioita, jotka tuottavat täällä hankaluuksia, kuten ihmissuhteet, sosiaalisuus ja kieli. Suomessa en ole ikinä tuntenut oloa yksinäiseksi, enkä täälläkään voi sanoa olevani yksinäinen. Mutta tärkeät ihmiset ovat kaikki kaukana pohjoisessa. Onneksi olen ystävän kanssa matkassa; se on ollut suuri tuki ja turva. Väliaikaisuus ja kieli vaikuttavat täällä paljon siihen, miten olen ihmisten kanssa. En pysty ilmaisemaan itseäni kunnolla englanniksi ja se on välillä todella turhauttavaa. Esimerkiksi en osaa olla hauska englannin kielellä, kukaan ei ymmärrä vitsejäni vitseiksi. (Se tosin voi vain johtua huonosta huumorintajustani...) Minulla on täällä paljon hyvän päivän tuttuja, kuten kämppikseni, joita moikkaan ja joiden kanssa vaihdan pintapuoliset kuulumiset. Mutta siihen se oikeastaan jääkin. Olen hyvin nirso ihmissuhteissa, ja täällä energiani ei aina vain riitä kaverisuhteiden luontiin.

Olen päättänyt, etten stressaa siitä, että olenko saanut hyviä kavereita ja osallistunko tarpeeksi menoihin. Jos elokuvan katsominen yöpuvussa kotona yksinkertaisesti tuntuu paremmalta kuin yökerhon melussa seisominen, niin miksi lähteä väkisin bilettämään? Olen oppinut kuuntelemaan itseäni, en välitä mitä muut odottavat minun tekevän. Jos suurin osa erasmuslaisista juhlii joka päivä, se ei tarkoita, että minun pitäisi tehdä sama perässä. Teen vain sitä, mikä tuntuu sillä hetkellä hyvältä.

PA160516

Tajusin juuri minkälaisen vuodatuksen olen tänne kirjoittanut, kehtaako tällaista edes julkaista? Mutta avautuminen helpottaa. Kukaan ei jaksa kuunnella valittamista, mutta joskus on vain saatava kaikki negatiivinen ulos, jotta voi taas keskittyä positiiviseen. Vielä on vaihtoa kaksi ja puoli kuukautta edessä, saa nähdä miten arki täällä jatkuu ja saanko uusia suuria oivalluksia.

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

itsekkin nyt majailen leicesterissä viimeistä viikkoa niistä kuudesta jotka täällä vietin työssäharjoittelussa. tää sun teksti on niin totta. tai siis, en osaa sanoin kuvailla kuinka paljon oon just tälläsiä mietteitä just miettinyt. oon matkustellut paljon ja olin vuoden vaihtarina aiemmin, mutta kyllä se suomi silti on niin hyvä maa.
ja tuo ettet mieti noita sosiaalisuusjuttuja on hyvä asenne. se vaivasi itseänikin ja tajusin että turha yrittää mennä jos ei vaan halua.

tää teksti oli ihana ja tosi ja tsemppiä loppuvaihtoon :)

Sini kirjoitti...

Kiitos kommentistasi! On tosi helpottavaa kuulla etten ole ainoa, joka murehtii näitä asioita! Ja onpa jännää, että olet asustellut täällä samassa kaupungissa samaan aikaan. :)

Koti-ikävässä on se hyvä puoli, että ainakin tietää, että jossain on olemassa se rakas koti, jota ikävöidä.

Mirka kirjoitti...

Haha,
just tänään tullessani kotiin manailin sitä että myöhästyin ratikasta, sitä että seuraava ratikka jätti mut odottamattomasti Pasilan asemalle eikä vienyt kotiin asti ja sitä että mulla ei ollut kaulaliinaa ja Helsingissä on kylmä (okei ei täällä ees oo kauheen, mutta sillä hetkellä). Joten kiitos muistutuksesta, elämäni on näistä järkyttävistä vastoinkäymisistä huolimatta luksusta!

Toivottavasti nautit loppuajastasi siellä! Osaan samastua sun tilanteeseen aika hyvin, koska me ollaan loppujen lopuksi aika samanlaisia mitä tulee ajatuksiin kodista ja sieltä lähtemisestä. Paitsi että mä en ehkä uskaltaisi lähteä vaihtoon, vaikka haluaisinkin. :D Olet rohkea! Kyllä se koti odottaa täällä, joten ota vaihtariudesta kaikki ilo irti.

Ainiin ja kiitti kortista, se oli tosi piristävä yllätys <3

-Mirka

Sini kirjoitti...

Iih, Mirka! Kiva kuulla susta! Ilman kaulaliinaa ei oo kyllä kivaa, mutta ratikat ja Helsinki ♥...

Se on hyvä pointti, että koti kyllä odottaa. Vaihdon jälkeen mulla on koko elämä aikaa kököttää siellä ja nauttia untuvasohvastani. :)

Anu Johanna kirjoitti...

Voi, tunnistan niin monia tuttuja tuntemuksia kirjoituksestasi! Mä asuin itse lukion jälkeen Kreikassa.

Sen jälkeen, kun oli kuukausia elänyt niin, että koko omaisuus mahtuu matkalaukkuun, oli tosiaankin luksusta tulla Suomeen. Suihkusta tuli kunnolla vettä, hanavesi oli raikkaan makuista, sai tehdä ruokaostokset isoissa marketeissa, kotona oli pyykkikone, ei tarvinnut miettiä miten ilmaisee itseään niin, että tulee varmasti ymmärretyksi jne. jne. Mutta kyllä mä silti kaipaan tosi usein Kreikkaa ja asioita siellä. :)

Koti-ikävä kuuluu asiaan ja on positiivinen tunne, koska se osoittaa välittämistä. Ja ihan varmasti vielä ikävöit monet kerrat sinne Englantiinkin. :)

Ihanaa syksyä sulle!

Anonyymi kirjoitti...

Moi

Oon ite tällä hetkellä myös vaihtarina, Unkarissa, ja ihan samoja juttuja oon miettinyt kuin säkin. Suomee oppi arvostaan paljon enemmän heti ekan viikon jälkeen ja huomas kuinka hyvin asiat Suomessa oikeesti on, vaikka aina vaan tulee valitettua. Mutta matkailu avartaa ja varmasti tätä kokemusta arvostaa paljon vaikka ei siltä aina tuntuisi :)

Tsemppiä sinne :)

Epa kirjoitti...

Hehee,
mäkin kommentoin :D Musta on kivaa, että kirjoitit tommosistakin fiiliksistä. Ne on varmasti tavallisia tunteita kaukana kotoa.
Toivottavasti siellä paistaisi aurinko ja olisi vähemmän pimeää kuin täällä! Valo auttaa kummasti jaksamaan ja kohottaa mielialaa. Voi hyvin!

-Essi

P.S. Minäkin kiitän kortista! Se tuli tosi hassuun aikaan, koska just edellisenä päivänä näin kaupassa IHAN sun näkösen tytön ja hetken erehdyin pitämään sitä sinuna. Kunnes tajusin, että etpä se sinä voinut ollakaan :)

Sini kirjoitti...

Ioanna: Hyvää syksyä myös! Nyt on jo paljon parempi fiilis ja olen tajunnut taas hyvät puolet täällä olossa. Olipa taas hyvä kuulla, että joku muu on kokenut saman. :)

Anonyymi: Jälkikäteen osaan varmasti arvostaa näitä huonojakin päiviä. Tsemppiä myös Unkariin!

Moi Essi! Hassua, toi on vaikka kuinka mones kerta kun kuulen, että joku on nähnyt ihan näköiseni tytön. ;)Täällä on satanut yllättävän vähän. Just eilen tein ruokaa keittiössä ja nautin ihan täysillä kun aurinko lämmitti ikkunan läpi niin mukavasti.